söndag 9 september 2012

Brunnslock

Ja så var det det här med brunnen och locket. Man kan ju tro att det är en enkel sak och det var det väl också i och för sig men ändå inte. Hur jag menar, jo så här är det. Frugan och jag kommer precis i tid till tomten och grannen är klar för avfärd till Böda Cementgjuteri och våra brunnslock. Släpkärran kopplad till bilen och brädor som skydd mot släpet. Spännband medtagna så vad kan gå fel?


För några veckor sedan letade jag efter brunnslock i cement eftersom både grannen och jag behövde detta. Vi ville inte ha locken som det finns massor av som är gjorda i glasfiber och är gröna, den där gröna färgen som är så hiskeligt ful. Inte bara är det fult utan jag måste ha ett sådant med lås också, som kommer att rosta sönder på nolltid. Nä, så riktiga lock ska det vara, ergo skaffar man sig det i cement.

Det visar sig att det inte finns så många som som tillverkar och säljer såna i cement, fast efter lite googlande så hittar jag i alla fall Böda Cementgjuteri som är lokalt (nåja) från Öland, vilket är extra roligt. Jag ringer dit och pratar med kvinnan som sköter administrationen och troligtvis ganska mycket annat också, då det ser ut att vara ett ganska litet cementgjuteri.Eller vad säger ni?


Jag frågar om de har lock i cement med våra brunnars mått och med luftning i rostfritt, jodå det finns, men ring innan ni kommer så det finns någon där. Så i onsdags ringer jag och frågar om det är ok att vi kommer runt tvåtiden på fredagseftermiddagen och att det finns brunnslock, samt hänvisar till tidigare telefonsamtal och mejl. Jo det ska gå bra, hon ska säga till så någon finns där. Behöver jag ringa innan vi åker på fredag också? frågar jag. Nej då det här räcker, hör jag i luren, tack så mycket då, säger jag och lägger på.

Nu kommer vi dit en aning tidigt och det är helt tomt på folk där, inte en själ förutom vi. Vi var ju lite tidiga så de kommer nog alldeles strax, så vi väntar några minuter. Ingen kommer! Vad gör man? Jag ringer naturligtvis och frågar om något hänt. Då svarar Göran, va skulle ni komma? Jamen vi löser det, det kommer någon om en kvart. Slutet gott allting gott skulle man tro eller? Nja, inte riktigt för det finns inga med våra mått med luftning men vi har utan luftning, kan det gå bra?

Grannen och jag tar en liten funderare på detta och kommer fram till att, då får det hellre vänta eller hitta nån annanstans, så jag går och pratar med killen som kom. Nu sitter han och pratar med Göran i telefon och jag hör honom säga att "han kom in nu, vill du prata med honom?" Så jag tar luren och vi kommer överens om att de gör det vi vill ha nu på måndag och så kör de ut locken till oss! Alla tiders, nu är det äntligen klart(tror jag).

Jag måste ändå ge detta företag en stor eloge för deras bemötande och servicen som ändå bjuds. Både kvinnan på kontoret och Göran samt killen som kom var alla mycket serviceminded vilket uppskattas.


En av deras bilar.

Ja och så har det blivit lite röjt på tomten också men mer om det i senare inlägg! Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar