tisdag 25 december 2012

Nu händer det saker....

Vi fick mejl precis före julhelgen att vi skulle höra av oss så fort vi kunde till kommunens utsedda företag att sköta vatten och avlopp åt kommunens samhällsbyggnadsförvaltning. Ojdå, bäst att ringa på en gång trots att klockan var nästan 17,00 i fredags. Det var ju ändå VA-chefen så han är nog nåbar så jag ringde lite på chans. Japp han svarar och det visar sig att, de har ett par entreprenörer som gör grävjobb och dylikt mest hela tiden och i vecka 2 nästa år (2013) hade de en lucka och det skulle passa bra om de kunde ta vårt avlopp då! Kunde jag tänka mig att åka ut till tomten och märka upp platsen exakt där vi vill ha pumpstationen så vore det bra! Jo det går bra tyckte jag men vad säger kommunen då? Jag menar vi har inte fått svar ännu på förhandsbeskedet, hö-hö som vi skickade in för ett halvår sen ungefär? Hmmmmmm, lät det i luren, efter några få sekunder säger han, ja fast tomten ligger utanför detaljplan så det ska inte vara några problem. Hoppas verkligen han har rätt och det tror jag också men helt säker är jag inte.

Så någon gång efter nyårsfirandet, som kommer att vara hos våra goda vänner vid tomten för övrigt, ska en stolpe upp med texten PST på platsen för pumpstationen. Själva lappen har jag redan fixat som ni kan se här nedan.


Hoppas verkligen att det inte ställer till något om de förlänger avloppsledningen och sätter dit pumpstationen innan förhandsbeskedet är klart. Jag vet att sbf i kommunen har skickat ut skrivelse till grannarna och att de berörda grannarna har till och med 27/12 på sig att komma in med erinran mot att vi bygger på tomten, så något besked i år får vi inte. Om jag förstår gången rätt på hur det går till ska vår tilldelade handläggare bereda ärendet för sbf´s regelbundna möten, där man beslutar om bygglov och förhandsbesked samt diverse andra frågor. Dessa möten sker på onsdagar men de sker troligen bara en gång per månad. Jag hittar ännu inte vilka datum det är för nästa år utan bara för 2012!

Som det ser ut ut nu är det dock lite av en tjuvstart på vårt bygge! Trevligt må jag säga! Vi hörs nog när jag tagit bilder på skylten och naturligtvis när det finns avlopp. Några bilder på hur det ser ut med snö på tomten bjuder jag på redan nu!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar