söndag 30 december 2012

Lite förberedelser

Ska ju till tomten snart för att sätta ut var vi vill ha pumpstationen. Var den ska vara vet vi, men bara på ritningen i datorn. Så därför behövs att mäta ut detta på tomten också. Nu vill jag ha alla måtten utsatta på tomten, inte bara var pumpstationen ska vara. Det finns några fasta punkter i verkligheten på tomten som man kan utgå ifrån och där vi vet vad måtten är. Dessa ska jag dels kontrollmäta så de stämmer sen använda de till att sätta ut exakt var tomtgränsen går. Ska bli intressant att få till. Av denna anledning har jag varit tvungen att införskaffa ett mätinstrument.  Nämligen en
laseravståndsmätare från Kjell & Company för bara 999 :- . Ser ut så här:
Klarar av detta enligt Kjell & Company:

"Laseravståndsmätare med hög precision och hela 60 meters räckvidd. Noggrannheten är 1,5 mm och mätvärdena är väldigt pålitliga.

  • Räckvidd: 60 m
  • Noggrannhet: 1,5 mm
  • Uträkning av area och volym"  
Eftersom vår tomt ser ut så här är det en hel del mått jag vill kontrollera och få ut till verkligheten.
Man kan kanske tycka att det ser lite rörigt ut men det är för att jag lagt till mått samt teleledningen med tillhörande stolpar och måtten och några referenspunkter. Det blir en del mätande det här :) eller hur? Tomtens area vet vi också och det kunde detta eminenta mätinstrument också räkna ut så det blir riktigt bra det här.

Men först ska vi fira Nyår, så ha ett riktigt gott slut på 2012 alla ni som läser detta!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar